• La Veu del PV al Facebook
  • La Veu del PV al Twitter
  • La Veu del PV al Google +
  • RSS
  • contacte
Dissabte, 25 de març

La Veu del País Valencià

La impostura del diletant

publicitat

Dimecres, 15.3.2017 00h00

Joseph Losey


Comentaris Comenta-ho    
   
Dolent Fluix Bo Molt bo Fabulós (1 vot)
carregant Carregant





La propera edició del festival internacional de cinema de San Sebastián, l’únic de classe A –com Berlín, Cannes, Venecia, Locarno, etc.- del territori espanyol, anuncia per a setembre (22 al 30) una completa retrospectiva centrada en un cineasta excepcional, Joseph Losey. L’any passat, aquesta retrospectiva, amb llibre inclòs, estava dedicada ni més ni menys que a Jacques Becker i no era difícil trobar persones distingidíssimes entre els espectadors. Tant l’una com l’altra justifiquen amb sobres el viatge a Donostia. En acabant, la retrospectiva passa per Madrid, pel cinema Doré, però -evidentment- no és el mateix.

Losey va nàixer als Estats Units en 1909 i va morir a Londres en 1984. Havia començat la seua carrera en el teatre i de la mà de Bertold Brecht, un altre mestre. Va patir a finals dels anys quaranta la persecució maccarthista (llegiu MacCarthy contra Hollywood, de Romá Gubern, un xicotet gran llibre) i a principis dels anys cinquanta es va exiliar a Europa, dirigint diversos films amb pseudònim. En la seua extensa filmografia hi ha diverses obres mestres, molts films imprescindibles i algunes obres menors però gens menyspreables. Tota la seua trajectòria compta amb destacables títols: als Estats Units, on va debutar amb la paràbola The boy with green air/ El chico de los cabellos verdes, és responsable de films com The law less, The Prowler, M, Thebignight, mentre que a Anglaterra, a més de El tigre dormido, posseeix diverses col·laboracions amb el dramaturg Harold Pinter i amb films que mereixen tota consideració: The criminal, Eva, Blind date, The servant, Accident, King and Country, etc. És el cineasta que millor aborda el còmic en la seua traslació a la pantalla (Modesty Blaise, amb Mònica Vitti, Terence Stamp, Dirk Bogarde, Clive Revill, Harry Andrews, Scilla Gabel, Rossella Falk, Alexander Knox…) i va obtindre la Palma d’Or a Cannes en 1971 amb Thego-between, de nou amb la col·laboració en el guió de Harold Pinter.

Ens va proporcionar, a més, films com Galileo, The assassination of Trosky, Ceremonia secreta, Mister Klein, Don Giovanni, House of dolls, Las rutas del sur, La truite, Steaming/Vapors (film pòstum), etc. Uns van arribar amb certa puntualitat –“naturalment”doblats- i uns altres van ser objecte d’estrena en sales d’art i assaig, especials, cinema-clubs o televisió. Un d’ells, per exemple, va aconseguir la seua estrena després d’anys del passi televisiu, en VO subtitulada, procedent de la seua etapa americana i escrit per Hugo Butler. Només amb la filmografia de Losey un arriba a conéixer els grans noms de la literatura, l’òpera, el còmic, el guió, o el cinema, si tenim en compte els actors i actrius amb qui va desenrotllar la seua carrera. Una retrospectiva, doncs, sense pèrdua.


 


espai patrocinat per:



Lectures 614 lectures   comentari Comenta-ho   Enviar article Envia
  • Meneame
  • Technorati
  • Delicious
  • Facebook
  • Twitter
  • Google


publicitat



Comentaris


No hi ha cap comentari




Comenta

El comentari s'ha enviat correctament

  Previsualitza

La direcció de La Veu del País Valencià es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.
publicitat

Perfil

Toni Llorens

Toni Llorens logo rss

Crític de cinema. Ha estat redactor de Cartellera Turia durant 41 anys

Contactar amb l'autor/a

Arxiu




Recursos lingüístics